A Pest-Vác közötti első magyar vasútvonal 1846-os elkészültét követően, 1847. szeptember 1-jén adták át a forgalomnak az ország második vonalát, a Pest–Czegléd–Szolnok vasútvonalat. A Magyar Középponti Vasút által épített második vonal hossza 98,1 kilométer volt, és a Tiszánál, a kikötőnél ért véget. A vonalat eredetileg a város déli felére tervezték. Itt akarták átvezetni a Tiszán, így itt épült fel a város első vasútállomása, az Indóház.
Az Ó-Szolnoki vasútállomás épülete Wilhelm Paul Sprenger építészmérnök tervei alapján készült. A kivitelezője a fővárosi Zitterbarth Mátyás volt.
A klasszicista stílusú egyemeletes épület hossza 33 m, szélessége 17 m, a hosszoldalon 11, a rövidebb oldalon 5 ablaknyílással. A tetőszerkezet kontyolt nyeregtető, középen toronyszerűen kiemelkedő hegyes sisakú, négyzet alaprajzú torony állt. Földszintjén kapott helyet a pénztár, a poggyászfeladó, a csomagmegőrzés, az emeleten pedig az alkalmazottak irodái helyezkedtek el. Az épületegyütteshez tartozott a fából készült vonatfogadó csarnok, három kút és két tolópad, valamint a ma is látható faraktár és a vízház, amely 1850 és 1870 között épült romantikus stílusban. A vasútvonal átadásával egyidőben egy fiókműhelyt is létesítettek, amelyből később a MÁV Járműjavító Műhely fejlődött ki.
Az első vonat 1847. szeptember 1-jén reggel negyed 9-kor indult el Pestről, 16 kocsijában mintegy 700-an utaztak, köztük István főherceg, Kossuth Lajos és Széchenyi István. A vonat fél 12-kor futott be Szolnokra, az utat 3 óra 15 perc alatt tették meg. A meghívott vendégeknek Szolnokon pompás ebédet adtak. A vasúttársaság a megnyitó napján a vágányok fölé épített facsarnokot egy óriási ebédlővé alakította át, amelynek tartópilléreit lomb- és virágfüzérekkel díszítették. Az ebéden Kossuth Lajos pohárköszöntőt mondott István főherceg tiszteletére, és méltatta a megnyitott vasútvonal jelentőségét.
Kossuth Lajos még két alkalommal, 1848. szeptember 26-án az alföldi toborzó útja alkalmával, és 1849. január 1-jén a képviselőház és a Honvédelmi Bizottmány Pestről Debrecenbe költözésekor járt az indóházban. A forradalmi kormány költözésekor az indóház épületében megfordult csaknem az egész Honvédelmi Bizottmány és az első felelős minisztérium. A kormány székhelyének áthelyezésekor az indóház falai között őrizték rövid ideig a Szent Koronát is.
A Tisza-parti pályaudvar azonban hamarosan szűknek bizonyult és 1857-ben új állomás épült.
Ó-Szolnoki vasútállomás
Tisztelt Olvasó! Szolnok hírei, programjai iOS és androidos mobiltelefonjáról is elérhetők. Töltse le az alkalmazásboltból a SzolnokApp mobil alkalmazást és olvassa mobiljáról a legfrissebb szolnoki információkat!
SzolnokApp link: http://info.szolnok.hu/app