Ez a weboldal sütiket használ, hogy az oldal összes funkcióját elérje. További információt az adatkezeléssel kapcsolatban az Adatvédelmi tájékoztató oldalunkon talál. Amennyiben elfogadja a sütik használatát weboldalunknak, kérjük kattintson az Engedélyez gombra.

Szolnok könyve

Szolnok könyve

Szolnok könyveVan-e történelmi kontinuitás az évezredekkel ezelőtt itt élő ősök és a mai generációk között?  Szerencsésebb történelmű városok esetében könnyebb erre a válasz, főleg ha a régmúltnak látható, kézzelfogható nyomai vannak, avagy a leszármazás tudományosan is bizonyítható a mai népesség és a messzi múltba nyúló történelmi előidő emberei között. Vajon érdemes-e azon tűnődnünk, hogy ezen sokat szenvedett, számtalanszor elpusztult (elpusztított) város 30-35 generációval korábban itt élő telepesei és a maiak között kimutatható-e egyáltalán folytonosság? A felvetett kérdésekre adott elhamarkodott „nem” ugyan racionálisan viszonylag könnyen bizonyítható, de a válasz mégsem ilyen egyszerű. A történelmi kötődés sokrétűbb. A népességet összekovácsolja a sorsközösség, a többé-kevésbé állandó természeti környezet, a megújulás tehetsége, az egymáshoz tartozás tudata, helyenként büszkesége. Ha a befogadás képessége egészségesen működik, akár az évszázadokkal később csatlakozó is egyenrangú tagja lehet a közösségnek, ha elfogadja annak kialakult együttélési normáit, megismeri, mert tudni akarja a település múltjának dicső fejezeteit és tragikus pillanatait. Ha az azonosulás megtörténik, létrejön az identitás, a valahová tartozás biztos gyökerű tudata. Erre pedig a 21. században is szükség van, sőt lehet, hogy minden eddiginél nagyobb a kényszere. Ezért van szükség arra, hogy emlékezzünk, s ezt közösségként tegyük. Ezen törekvés szerény eszköze a Szolnok könyve.

KÉZIKÖNYV Szolnok város történetének tanításához általános iskola 5-8. osztály

Kedves Kollégák!
2010 júniusában megjelent Szolnok könyve, amelynek szerkesztői a bevezetőben így határozzák meg a kötet célját: „…Erősítse vagy alakítsa azt a szinte definiálhatatlan érzést, amit jobb híján a lakó (szülő) –helyhez való kötődésnek nevezünk. Szolnok könyve elsősorban a tizenéveseknek szól, s rajtuk keresztül a szolnoki családoknak.”

A könyv nemcsak a tizenévesnek, hanem a történelemtanárnak is érdekes és izgalmas olvasmány. Hogy betölthesse azt a szerepet, amire a szerkesztők és az alkotók szánták, kiemeltük a város történetének azokat a szakaszait, amelyek jelentősen formálták Szolnok arculatát, helyzetét, megítélését, az itt élők életét. Minden évfolyamon három helytörténeti órát terveztünk. A 18-19. század eseménygazdagsága, a változások jelentősége arra ösztönzött bennünket, hogy hetedik évfolyamon öt anyagot dolgozzunk ki. A kollégák választására bízzuk, hogy melyeket valósítják meg. Jó összetételű osztály esetében elképzelhető, hogy mindegyik témára sor kerül.

Szolnok könyve nem könnyű olvasmány, semmiképpen nem tankönyv. Ezért készítettünk minden órához „kivonatot”, amely röviden áttekinti a vizsgált időszak eseményeit. Ehhez digitális táblás bemutatót is terveztünk. Ezután kérdések, feladatok következnek. Ezek adatkeresést, lényegkiemelést, összefüggések felismerését igénylik, vagy önálló véleményalkotásra biztatnak. A kollégák az osztály sajátosságainak és saját érdeklődésüknek megfelelően válogathatnak a feladatok közül. A drámajáték elemeit is bevontuk, fogalmazási és rajzos feladatok is választhatók. Gondoltunk azokra is, akik szívesenbúvárkodnak az interneten. A feladatsorokhoz javítókulcsot készítettünk.

A későbbi eredményes felhasználás érdekében közlünk egy Szolnok város történetét tartalmazó rövid változatot és egy, a város történetének fontosabb évszámait magába foglaló eseménysort.

A szerzők

 

Letölthető anyagok:

Tisztelt Olvasó! Szolnok hírei, programjai iOS és androidos mobiltelefonjáról is elérhetők. Töltse le az alkalmazásboltból a SzolnokApp mobil alkalmazást és olvassa mobiljáról a legfrissebb szolnoki információkat!

SzolnokApp link: http://info.szolnok.hu/app