Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata
„Szolnok Megyei Jogú Város Kulturális Koncepciója”
Szerződött támogatási összeg: 7.500.000,- Ft
Támogatás mértéke: 100 %
A projekt befejezési dátuma: 2021.09.30.
A projekt azonosító száma: TOP-7.1.1-16-H-ESZA-2020-01288
A projekt tartalma:
A jól menedzselt kulturális eseményekben rejlő gazdasági potenciál jobb kihasználása a város előtt álló feladat. Ennek érdekében a Kulturális Kollégium támogatásával és részvételével a projekt keretén belül megvalósul a város 2004-ben elfogadott kulturális koncepciójának felülvizsgálata, új koncepció kidolgozása.
Az uniós és hazai pályázatok segítségével indított projektek, illetve a számos helyi kezdeményezés a város civil szervezeteinek, a köznevelési, kulturális és közművelődési intézmények szakembereinek és az intézményekben, illetve azok támogatásával működő közösségek teljes körét mozgósítják. A programok megvalósítása során a közösségek hálózatot alkotva dolgoznak együtt, hozzájárulva ezzel a városban az emberi kapcsolatok széleskörű mennyiségi és minőségi fejlődéséhez.
A lakóhelyi és tematikus kisközösségekben, a polgárok és szervezetek alkotta közösségi hálózatokban, a jól menedzselt kulturális eseményekben rejlő gazdasági potenciál jobb kihasználása a város előtt álló olyan kiemelt feladat, melynek teljesítését a Helyi Közösségi Fejlesztési startégiát megalkotó közösség kulcsprojekt indításával tartotta indokoltnak támogatni. A TOP CLLD program átfogó céljából adódóan a projekt során a kultúra területén szerepet vállaló közösségek, szervezetek, intézmények hatékony kommunikációját, együttműködését kell megerősíteni. A folyamatot nagy mértékben segíti, hogy a Szolnoki Kulturális Kollégium tagjai – intézmények, civil szervezetek – közötti kapcsolatrendszer egyre erősebb. Fontos a kultúra szereplői közötti hálózatosodás, mely hozzájárul ahhoz, hogy a városi közösségépítő programok egymásra épüljenek, erősítsék, kiegészítsék egymást.
A gazdasági szemlélet, a kulturális gazdaságfejlesztés fókusza a város kulturális márkázásának erősítése, melynek nélkülözhetetlen feltétele a kulturális marketing fejlesztése, ami a város kulturális értékeinek „piacra jutását” segíti hazai és nemzetközi szinten egyaránt.
A HKFS tervező közössége által megfogalmazott célok, feladatok, valamint az új kulturális törvény által meghatározott szabályozás nélkülözhetetlenné teszik a város 2004-ben elfogadott kulturális koncepciójának felülvizsgálatát, majd új koncepció megalkotását.
A korábbi kulturális koncepció felülvizsgálata, majd az új koncepció közösségi tervezésre épített megalkotása során arra törekszünk, hogy az összes, a Helyi Közösségi Fejlesztési Stratégiában beazonosításra került igényt, szükségletet érintsük.
A koncepcióban külön figyelmet fordítunk a kulturális esélyegyenlőségre, valamint arra, hogy a város megtartó erejének növelése érdekében a kultúra közösségfejlesztő, helyi identitást erősítő hatását és integráló szerepét kihasználjuk. A város adottságai, lehetőségei, felkészült kultúraközvetítő szervezetei jó alapot biztosítanak Szolnok kulturális szolgáltató szerepének erősödéséhez, mely a helyi közösségi igényeket kielégítő, színvonalas kulturális programok, események, akciók megvalósításával érhető el. A közösségi önképző folyamatok, a városrészi vagy más lakossági együttműködések serkentését leginkább helyi cselekvésen alapuló kulturális programokkal, jól kitalált, profi minőségben megszervezett akciókkal lehet motiválni. A képzettség, műveltség, kulturáltság, a művelt közösség kialakulása gazdasági versenyelőnyt is jelent, segíti az innovációt, vonzóvá teszi a várost, erősítik a kötődést, kedvez az új munkahelyteremtésnek.