Ajándékkal ismerték el ma a városháza dísztermében a város általános és középiskoláiban tanuló, halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket, akik 2013-ban példaértékű tanulmányi és közösségi teljesítményt nyújtottak. A diákokat Szalay Ferenc képviselő és Kozák Ferenc, a Roma Kisebbségi Önkormányzat vezetője köszöntötte.
Szolnok Megyei Jogú Város Integrációs Munkabizottsága első alkalommal 2005-ben kezdeményezte a halmozottan hátrányos helyzetű, alap- és középfokú oktatási intézmények tanulóinak, a város integrációs törekvéseivel összhangban lévő kiemelkedő teljesítményének elismerését.
A rendelkezésre álló keretből, 2013-ban 13 fő alsó tagozatos, 30 felső tagozatos, és 11 középfokú oktatási intézményben tanuló, elsősorban mélyszegénységben élő, kiemelten cigány/roma nemzetiségű - szolnoki állandó lakhellyel rendelkező, halmozottan hátrányos helyzetű tanuló teljesítménye kerül elismerésre.
Olyan diákoké, akik - egyéni és családi hátrányaik ellenére - tanulmányi előmenetelét szorgalom és folyamatos javulás jellemzi, tanulmányi átlaga a 3,5 meghaladja, az iskolalátogatási fegyelme példaértékű, a tanévben igazolatlan hiányzása nem volt, valamint közösségeikben kiemelkedő - szervező, kulturális, sport, illetve művészeti - tevékenységet végeznek, és eredményeikkel pozitívan hatnak a hátrányos helyzetű társadalmi réteghez tartozók helyi megítélésére, segítik a helyi közösség integrációs érdekeinek, és társadalmi felzárkózási lehetőségeinek érvényesülését.
A diákok egy jól behatárolható köre kiegyensúlyozott teljesítményével, évek óta a díjazottak között szerepel, amely a tudásközpontú értékszemlélet kialakulását és a tudás-tőke gyarapodását jelzi a szegényebb családokban is.
Az Integrációs Program eredménye, hogy a tanulói felterjesztéssel élő intézmények körében, az eddigi minőségi szakképző iskolák mellett, az idei évben egy tekintélyes és nagy múltú gimnázium is megjelent.
Örvendetes, hogy azon oktatási intézmények, melyekben átlagot meghaladóan jelennek meg halmozottan hátrányos helyzetű, és gyermekszegénységgel érintett tanulók, egyre nagyobb szerepet vállalnak az integrált oktatás, az oktatási esélyegyenlőség, az értékközvetítés és a teljesítményértékelés rendszerszerű megteremtésében. Ez egyrészről magasabb teljesítmény-elvárásban, a felterjesztett tanulók folyamatosan emelkedő számában, a felsőbb korcsoportok növekvő számarányában, és az iskolarendszeren kívüli „Tanoda” hátránykompenzáló programok elterjedésében nyilvánul meg.
Az elmúlt hét év bebizonyította, hogy a hátrányos helyzetű tanulók irányában is megnyilvánuló megkülönböztetett önkormányzati figyelem ösztönzően hat a lokális közösségfejlődésre és tudásalapú társadalom kialakulására. A település felzárkózási politikája nyomán erősödő tanulási utak, a szociális gondoskodást igénylők tehetséggondozási programjai, mind magasabb szintű teljesítmények eléréséhez segítik hozzá Szolnok város diákjait.