A települési támogatások megváltozott rendszeréről tartott sajtótájékoztatót Czibere Károly, az EMMI szociális ügyekért és társadalmi felzárkóztatásért felelős államtitkára és Szalay Ferenc polgármester Szolnokon. Az államtitkár ezekben a hetekben több megyei jogú várost is felkeres, hogy összegezze az átalakítás tapasztalatait.
Az átláthatóság és az ésszerűség volt az újonnan kialakított rendszer lényege – mondta Czibere Károly. Mint mondta, a korábbi rendszer töredezett és áttekinthetetlen volt, így mindenképpen indokolt volt az átalakítás, melynek alapelve az igazságosság, s hogy valóban rászoruló kapjon valódi segítséget. Az államtitkár kiemelte, hogy a települési támogatásoknál az önkormányzat dönti el a feltételrendszert.
Azok a települések, amelyek nem képesek előteremteni a finanszírozáshoz szükséges önerőt, a központi költségvetésben elkülönített 30,1 milliárd forintból (ha ez elfogy, akkor plusz ötmilliárdos pályázati forrás áll rendelkezésre) kapnak állami segítséget. Az eddig tapasztalatok azt mutatják, hogy az önkormányzatok felelősen – a helyi társadalom érdekeit szem előtt tartva – gondolták át a települési támogatások rendszerét.
Szalay Ferenc a sajtótájékoztatón kiemelte, hogy Szolnokon nem csökkent a támogatásban részesülők száma. Mint az példaként elhangzott, lakásfenntartási támogatásban 1300-an, méltányossági közgyógyellátásban 120-an részesülnek, míg adósság kezelési támogatást 160 ember kap. A polgármester elmondta, hogy a város 107 milliós önereje biztos fedezet a támogatások finanszírozásához.
Elhangzott, hogy a közmunkában eddig Szolnokon foglalkoztatott mintegy 800 személy ember számára továbbra is biztosítja a város a lehetőséget. A tapasztalatok azt mutatják, hogy akik közmunkában dolgozik, utána is szívesen részt vesz a programban.
Részletesen a támogatásokról:
2015. március 1-től a foglalkoztatást helyettesítő támogatást és a rendszeres szociális segélyt magába foglaló aktív korúak ellátása a jegyző hatásköréből a járási hivatalok hatáskörébe került.
A szociális törvény 2015. március 1-től megszüntette a lakásfenntartási támogatást, az adósságkezelési szolgáltatást és a méltányossági közgyógyellátást.
Az elkerült aktív korúak ellátásának, valamint a megszűnő lakásfenntartási támogatásnak, adósságkezelési szolgáltatásnak és méltányossági közgyógyellátásnak a korábban önkormányzat által biztosított része szolgál az új támogatási típusok fedezetéül. 2014-ben ez az összeg mintegy 100 millió forint volt.
A települési támogatásokról szóló önkormányzati rendeletben a megszűnő támogatások helyébe, azokhoz hasonló, ugyanazt a célt, ugyanazt az ügyfélkört szolgáló támogatási típusokat kívántuk bevezetni.
Rendkívüli települési támogatásra 33 millió forintot, a többi települési támogatásra több mint 74 millió forintot biztosít az önkormányzat a 2015 évi költségvetésében.
2015. február 28-ig |
Települési támogatások 2015. március 1-től |
||
Foglalkoztatást helyettesítő támogatás (FHT) |
kötelező |
|
|
Rendszeres szociális segély (RSZS) |
kötelező |
|
|
Önkormányzati segély |
kötelező |
Rendkívüli települési támogatás |
kötelező |
Lakásfenntartási támogatás |
kötelező |
Települési lakásfenntartási támogatás |
önként vállalt |
Adósságkezelési szolgáltatás |
kötelező |
Települési adósságcsökkentési támogatás |
önként vállalt |
Méltányossági közgyógyellátás |
önként vállalt |
Települési gyógyszertámogatás |
önként vállalt |
|
|
|
|
Kisgyermekes családok helyi tömegközlekedési támogatása (kismamabérlet) |
önként vállalt |
Kisgyermekes családok helyi tömegközlekedési támogatása (kismamabérlet) |
önként vállalt |
Hulladékkezelési díjtámogatás |
önként vállalt |
Hulladékkezelési díjtámogatás |
önként vállalt |
Egyedi térítési díjtámogatás |
önként vállalt |
Egyedi térítési díjtámogatás |
önként vállalt |