Útjaink hagynak némi kívánnivalót maguk után, erről az autósok és gyalogosok egyaránt mesélhetnének. Völner Pál államtitkár a Hozam klub vendégeként meglehetősen jó hírekkel szolgált ez ügyben. Példaként a Jászberényt és a Kisújszállást elkerülő útszakaszt említette, amit a közlekedők már használhatnak.
Terv is van bőséggel és mert Magyarország kelet felé egész Európának tranzitforgalmat biztosít országúton és vasúton, így bizton számíthat az Unió pénzére is a fejlesztésekkor. A keleti nyitás már régen elkezdődött, ha nem is halad olyan ütemben, ahogyan azt például korábban megígérték. (Szolnokon is elhangzott választási ígéretként Gyurcsány Ferenc miniszterelnök-jelölt kampánybeszédében, hogy haladéktalanul folytatni kell az M4-es út építését. Az itt élők tudják, mi valósult meg…) Most viszont már valóságosan is hozzáfogtak a munkálatokhoz: Abony és Fegyvernek között gyorsforgalmi út épül sok tízmilliárd forintért, két híddal. Egyik a Zagyván, a másik majd a Tiszán ível át. Az M4-es folytatása Kisújszállásig már a közvetlen teendők között szerepel, ahogyan az Abony-Nagykőrös közötti útépítés is, az M8-as autóút részeként – mondta az államtitkár Szolnokon. A teljes Pest megyei szakasz, illetve a határig, Berettyóújfaluig történő megépítés már hosszabb távú elképzelés, elsősorban pénz kérdése. Sok függ attól, hogy az Európai Unió jövendő hat évének pénzügyi terveibe mi fér bele. Sok pénzt költenek már meglévő utak jelentős fölújítására is. Jász-Nagykun-Szolnok megyében negyvenöt kilométer út fölújításán dolgoznak többek között Jászberény és Szentmártonkáta, Újszilvás és Jánoshida vagy Kunhegyes és Abádszalók között. A korábbi kilencven milliárdnyi, ezekre a célokra szánt forint mellé most az állam még harminchárom milliárd forintot rendelt, amiből a legrosszabb állapotban lévő közutak jelentős megújítása kezdődik rövidesen.
A közlekedésben tranzitország lévén Magyarország a vasútfejlesztésben is az európai közösség érdekeit szem előtt tartva fejleszt – ismertette a tervek egy részét Völner Pál államtitkár. Bár csökkenek az elkövetkező évek erre szánt uniós pénzei, de már most arra készülnek a tervek, hogy a magyarországi vasúti hálózat egy része is alkalmas legyen a 130 km-es sebességgel közlekedő vonatok fogadására. Mint fogalmazott: a 2014 és 2020 közötti időszakban a szükséges háromezerkétszáz milliárd forint helyett lényegesen kevesebb, nyolcszáz milliárd forint jut vasúti fejlesztésekre, de ebben a megye kiemelt szerepet kap. Költenek a vasútbiztonságra, a pályafölújításra, a korszerűsítésre, de a sebesség fokozására is. A szolnoki vasútállomás teljes fölújítására negyvenmilliárd forintot szánnak, de a déli és keleti irányú vasúti közlekedés rendező-pályaudvari feladatait is a jövőben ellátó csomópont jelentős bővítése is elkezdődik. A Szolnok-Szajol közötti vasúti pálya fölújítása tart, ezt folytatják majd Püspökladányig. A gyorsvasúti fejlesztések magyarországi része egyelőre távlati célja az Európai Uniónak, jóllehet Nyugat-Európa déli és a keleti tranzitforgalmának legrövidebb útja éppen az országon keresztül vezet úton és vasúton egyaránt. (iSzolnok)