A kormányzat döntésének értelmében elkezdődik a Csáklya úti új belvárosi híd, valamint a hozzá csatlakozó, Szandaszőlőst elkerülő út terveinek készítése. Az ehhez szükséges forrásokat az Információs és Technológiai Minisztériumon keresztül a kormány biztosítja. A projekt részleteiről Dr. Mosóczi László, az Informatikai és Technológiai Minisztérium közlekedés-politikáért felelős államtitkára, dr. Kállai Mária országgyűlési képviselő és Szalay Ferenc polgármester tartott sajtótájékoztatót.
Dr. Mosóczi László, az Informatikai és Technológiai Minisztérium közlekedés-politikáért felelős államtitkára elmondta, hogy nagyon komoly útfejlesztési program zajlik az országban mintegy 3200 milliárd forintból, ennek az összegnek mintegy 60 százalékát a magyar költségvetés biztosítja.
Cél, hogy 2023-re minden magyarországi településről 30 percen belül elérhető legyen valamelyik gyorsforgalmi útszakasz, illetve az is, hogy a hazai megyeszékhelyek mindegyike bekapcsolódjon a gyorsforgalmi úthálózatba, az autópályák pedig elérjék a határt.
Szolnok több szempontból is érintett, hiszen jelenleg a 4-es főút négysávosítása zajlik, és elmondhatjuk, hogy a Csáklya úti Tisza-híd is a megvalósítás kezdetén van. A tervek szerint az új híd 5-6 éven belül készül el, az előkészítésre 1 milliárd 670 millió forintot biztosított a kormányzat.
A projekt Szolnok Csáklya utca – Mártírok útja szintbeni kereszteződéséből indul és a Felső Szandai réten létesítendő, új körforgalmú csomópontokon átvezetéssel csatlakozik a 4. sz. főúthoz különszintű csomóponton keresztül.
A csomópont és a Szent István híd közötti szakasz 2x2 forgalmi sávra történő, gyűjtő- elosztó sávos kibővítését is megtervezik. A Tiszaliget eddigi egyirányú megközelítése is megváltozik, hiszen az új hídról egy 2x1 sávos út vezet majd a Tiszaligetbe a terület túlsó végénél, amely az új nyomvonalból indulva csatlakozik a meglévő Tiszaligeti sétányhoz. Az előkészítés során biztosítják a gyalogos és kerékpáros megközelítését a Ligetnek és a Felső Szandai réten található bevásárlóközpontnak is. A tervezési feladat részét képezi a Szandaszőlős városrész elkerülését biztosító új 2x1 forgalmi sávú út megtervezése.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a tervezési feladat során elkészítteti a tanulmánytervet, a környezeti hatástanulmányt, beszerzi a környezetvédelmi engedélyt, továbbá elkészítik az engedélyezési terveket, valamint beszerzik az építési engedélyeket.
A tervezésre vonatkozó közbeszerzési eljárást 2019. harmadik negyedévben indítják el, ez azt jelenti, hogy a tervezési szerződést 2020 elején köthetik meg. Ekkor kezdődhet az a hatalmas tervezői munka, aminek végén az engedélyes tervek rendelkezésre állnak.
A Csáklya úti híd Szolnokon közel olyan fontossá vált az emberek szemében, mint az M4-es autóút. Tudomásul kell vennünk, hogy ez a belvárosi híd gyakorlatilag alapjaiban reformálja meg Szolnok közlekedését, ráadásul tulajdonképpen két folyómedernyi lesz a hossza az ártér miatt. – hangsúlyozta Szalay Ferenc polgármester.
Kimelte: Szolnoknak a legfontosabb infrastrukturális fejlesztésekben csak az Orbán-kormán nyújtott valós segítséget. Egy semmire nem jó tanulmánytervet örököltünk a szocialista kormánytól, az M4-es autóút esetében még addig sem értünk el. Ehhez képest kedden adjuk át a rendkívül fontos autóút következő szakaszát Abony és Ceglédbercel között, s még idén egészen Budapestig autózhatunk az M4-sen!
A Csáklya úti híd esetében nagy köszönettel tartozunk a kormányzatnak, államtitkár úrnak és Palkovics miniszter úrnak, illetve dr. Kállai Mária képviselő asszonynak, aki elfogadtatta a döntéshozókkal ennek a beruházásnak a fontosságát. – jegyezte meg Szalay Ferenc, hozzátéve:
A város rengeteget nyer a projekttel, s ezt a fejlesztés egyben kell majd néznünk az M4-essel. Szolnok jelentősége alapvetően megváltozik, a város felértékelődik, ami új befektetőkkel, cégekkel, munkahelyekkel, s természetesen nagyobb forgalommal is jár majd. Ezt tudnunk kell kezelni, s ebben a hídnak kulcsszerepe lesz a jövőben.
Szolnok városa immár régóta küzd az egyre növekvő gépjárműforgalom által okozott problémákkal. A legnagyobb gondot az jelenti az önkormányzat számára, hogy a forgalom csillapításának lehetőségeit jelentősen behatárolja a Tisza, melynek két partján fekszik Szolnok. – beszélt az előzményekről dr. Kállai Mária.
Mint mondta, a híd megépítése azért olyan fontos, mert a többszörösére növekedett gépjárműállomány és forgalom következtében Szolnok város közúti közlekedése az ellehetetlenülés határára érkezett. A város szerkezetéből adódóan a szűk keresztmetszetet a tiszai átkelés jelenti. A forgalomszámlálási adatok egyértelműen bizonyítják, hogy elkerülhetetlen az új, városi (Csáklya úti) híd és a kapcsolódó rá- és elvezető utak, illetve csomópontok kiépítése, valamint a Szolnok-Szandaszőlős elkerülő, tehermentesítő út megépítése.
Köszönet a kormánynak azért, hogy ilyen rendkívül gyorsan el tudtuk indítani a konkrét kivitelezéshez elengedhetetlen tervezési folyamatot. – mondta dr. Kállai Mária, hozzátéve: egy megálmodott híd, egy tanulmányterv az önmagában semmit sem ér, hiszen olyan infrastrukturális változásokat hoz maga a híd, az oda vezető utak, a hídról levezető, Szandaszőlőst elkerülő út, a Tiszaligetbe lemenő szakasz, mely hatalmas munka, városrendezési, engedélyezési szempontból egyedülállóan nagy feladat!