2012 őszén elindult Szolnokon a Tisza-part árvízvédelmi fejlesztése és decemberben már látványos előrehaladását is láthattuk a beruházásnak. Biztonsági okokból március 15-ig nem lehet földművet építeni, állnak a munkák, de a szakember szerint jó ütemben haladtak, és ha nagyobb árvíz nem lesz, akkor 2014 nyarán elkészül a biztonságos és látványos új Tisza-part. Lovas Attila, a Közép-Tisza vidéki Vízügyi Igazgatóság vezetője a beruházás indulásáról, a jelenlegi állapotokról beszélt.
- Hosszas előkészítést igényelt, hogy megkezdődjön a kivitelezés. A pályázatunk 2008-ban került elfogadásra, melyek előkészítéséhez már az előző években hozzáfogtunk. A kétfordulós eljárás után 2011 tavaszán sikerült a támogatási szerződést aláírni, 2012 szeptemberében pedig megkötöttük a kivitelezési szerződést.
Egy uniós pályázat sok szűrőn megy keresztül, igen sarkos eljárási rend van, elég bürokratikus a folyamat. Most már azt mondom, talán szerencsésebb is így, hiszen közel tíz regionális projektünket lezártunk, és az összes erőforrásunkat a három nagyprojektre tudjuk fordítani, melyek a következők:
- Árvízvédelmi fővédvonal fejlesztése, Szolnok város térségi fejlesztése a jobb parti árvízvédelmi szakaszon - 10.02 árvízvédelmi szakasz
- Árvízvédelmi fővédvonal fejlesztése a Hármas-Körös folyó jobb parti Körös-zugi térségében -10.08 árvízvédelmi szakasz
- Komplex Tisza-tó projekt.
Öröm volt számomra, hogy a nyitórendezvényre, melyet szeptember 2-án, Szolnok napján rendeztünk, sokan eljöttek az itt élők közül. Ez azt jelenti, hogy fontos számukra a fejlesztés.
A tényleges kivitelezési munkák megkezdése is nagy előkészületet igényelt, hiszen be kellett szerezni a közmű hozzájárulásokat ahhoz, hogy az első kapavágás megtörténjen. Az első szakaszon, a Zagyva-torokban, vagyis a Zagyva-híd és a Tisza-híd közötti 150 méteres szakaszon tavaly befejeződtek a nagyobb munkálatok. Tavasszal a mentett oldali sétányt kell rendbe tenni, a kandelábert kihelyezni. Szolnokon szeretnénk gyártatni azokat a térburkoló elemeket, melyek az újonnan elkészült támfal mellé, a sétányra kerülnek elhelyezésre. Eddig a megbízást elnyerő szolnoki cég 4 cm-es elemet gyártott, de ide 6 cm-es vastagságú elemeket kell helyezni, a teherbírás, a fagyállósság, a tartósság miatt. Folyamatban van a sablon gyártása, elkészülnek a mintadarabok hamarosan. A mintaterület pedig a Zagyva-torkolat 150 méteres szakasza lesz. Ha a kész mű a lakosság tetszését elnyeri, akkor a teljes hosszon ezt rakjuk le.
A Zagyva-torkolatról el kell, hogy mondjam, itt befejeződött a partbiztosítás és az egységes megjelenítés érdekében a gyephézagos térburkoló elemeket kicseréltük, és egy betonba rakott terméskő burkolatot kapott a Zagyvatorok jobb parti része. Itt, mintegy 3000 köbméter földet kellett megmozgatni a kivitelezőnek. Megépült a több tagból álló támfal, 8 méteres tagokból, amely a vizet nem engedi át, de a hőmérsékleti ingadozásokat tudja követni. Az evezősház előtt van egy kulisszanyílás és épült egy rézsűlépcső is a sportolók részére. Ide beépítettünk egy mobil gátrendszert, ami árvíz esetén nyújt biztonságot, a mozgatható elemeket pedig az igazgatóságunk műszaki biztonsági szolgálatánál helyeztük el.
Gyakorlatilag most a következő támfalszakasz építésének előkészítése történik. A legnagyobb munka a gázvezeték áthelyezése volt, ami a hullámtéren megy egészen a tárháztól a Tisza-hídig. A terület a kivitelező rendelkezésére áll, tavasszal folytatódhat a munka. A földmunkák jók voltak arra is, hogy szembesüljünk, mi van a föld alatt, így a híd lábánál hídmaradványok kerültek elő, és a törmelékfeltöltődés miatt talajcserét is kellett végezni.
A beruházás következő szakasza a gyaloghíd és a vízirendőrség közötti rész, itt elbontották a rézsűről a kőburkolatot, amit be is beépítettünk a Zagyva-toroknál. Ha a kivitelező ideér a munkálatokkal, akkor egy más formájú, de egységes burkolatot épít be. Bízom benne, hogy a szolnokiak örömmel használják a két helyen kialakításra kerülő, 100 méter hosszú lépcsős burkolatot, vagyis azt a lelátórendszert, melyet az iskola, illetve a Tisza Szálló előtt alakítunk ki. A kerékpárosoknak is kedvezünk, hiszen ha elkészül a beruházás, a széles és osztott sétányon már biztonságosan eljutnak a Szent István-hídig.
Az emberek türelmét kérjük, hiszen balesetvédelem miatt a tényleges építési területen lesznek lezárások, de igyekszünk ezt minél kisebb területre korlátozni. Erre akkor kerülhet sor, amikor az új támfal már elkészült, és a régi támfal kerül elbontásra. Amíg lehet a sétányon való közlekedést biztosítjuk.
Az elmúlt hónapokban folyamatosak voltak az egyeztetések az önkormányzattal, de lakossági fórumot is szerveztünk. A közbeni igényeket a lehetőségekhez mérten beillesztettük a tervekbe, természetesen csak akkor, ha azt a támogatási szerződés lehetővé tette. A természetvédőktől érkezett megkeresés a támfal környékén élő gyíkpopuláció elhelyezésével kapcsolatban. Közösen kialakítottunk egy megoldást, és az áttelepítésük meg is történt.
Ha a belvárosi résztől lentebb megyünk, akkor láthatjuk, hogy az ipartelepi szakaszon is elkezdődött a földmű építése. Az őszi időjárás kedvezett a munkálatoknak, megtörtént a cserjeirtás és végeztek a fák kitermelésével is. Másfél kilométer hosszon megépült az új fővédvonal és a visszahumuszolás maradt háta.
Igaz, hogy most kényszerpihenő van, de a kivitelező most sem pihen, hiszen a további szakaszok kiviteli terveinek a pontosítása történik, melyeket tételesen nézünk át.
Mindannyian várjuk a szolnoki vízügyi igazgatóság egyik legnagyobb beruházásának elkészültét, hiszen az a város legszebb részét, a Tisza-part képét is megváltoztatja. A száz százalékos támogatási intenzitású uniós fejlesztés 6 km-es szakaszt érint, a teljes költsége több mint 2,4 milliárd forint. A beruházás a Tisza-híd és a Zagyva-híd közötti szakaszon, a Vízirendőrségtől a Tisza-hídig, valamint a Sasi kanyar - Papírgyár közötti fővédvonal szakasz között valósul meg.
Írta: Kővári Anna
Fotó: Kővári Anna